DDN
delprojekt 10: Tværfagligt tværskolesamarbejde latin-engelsk
Projekttitel:
IT-baseret
sprogundervisning:
IT-baseret tværfagligt samarbejde mellem fagene engelsk og latin vedr. undervisningen i 1g, sproglig linje.
Bogmærker på denne side:
|
Projektet tager sigte på at etablere et fagligt samarbejde mellem fagene engelsk og latin med udnyttelse af de IT-baserede hjælpemidler, der er til rådighed for fagene. I begge fag afprøves sætningsanalyseprogrammet VISL og glosetræningsprogrammet gtPlus. De to programmer vil blive søgt koblet med en mere IT-præget undervisning for klasserne i det hele taget, hvorunder fagenes hjemmesider (under udarbejdelse) inddrages aktivt, ligesom FirstClass konferencesystemet bruges aktivt til både orientering, samling af materiale (i en ”mappe” for fagene), skriftlige øvelser, der både afleveres og tilbageleveres digitalt, m.v.
I latin tænkes det helt nye elektroniske begyndersystem Familia Caecilia ved Jette Lægdsmand afprøvet.
Et fælles tekstlæsningstema bygges op over emnerne Britannia Romana og det latinske sprogs betydning i engelsk i øvrigt. Der tænkes etableret et elevsamarbejde om de to emner på tværs af skolerne via det planlagte amtslige netværk.
Elisabeth
Nedergaard (EN), lektor, cand.mag. (latin, græsk/oldtidskundskab.), Nørresundby
Gymnasium og HF-kursus, redaktør af Klassikerforeningens Meddelelser.
(Projektleder/kontaktperson, en@udd.nrsbgym.dk).
Birte
Tønne Nielsen (BT), lektor (engelsk,
italiensk, idræt, studievejledning), Nørresundby Gymnasium og
HF-kursus (bt@udd.nrsbgym.dk).
Elsebeth
Gabel Austin (Au), lektor, cand.phil. (engelsk), fagkonsulent i engelsk,
Fjerritslev Gymnasium (au@fjerritslev-gym.dk).
Kell Commerau Madsen (KM), lektor, cand.mag. (latin, fransk), Fjerritslev Gymnasium (km@fjerritslev-gym.dk).
Økonomi:
Samlet
projektsum: Kr. 124.000,-
Ansøgt
projektsum: Kr. ?
De
deltagende skolers bidrag: Kr. ?
Projektets overordnede formål:
Ved
hjælp af nye teknologiske hjælpemidler for fagene at skabe en tværfagligt
baseret, pædagogisk innovativ undervisningssituation for fagene engelsk og
latin i 1g (sproglig linje). Som fælles tema vælges Britannia Romana og
det latinske sprogs betydning i engelsk i øvrigt. Der tænkes etableret et
elevsamarbejde på tværs af skolerne via det planlagte amtslige netværk med
henblik på udarbejdelse af fælles projektopgaver inden for temaets rammer.
De
innovative elementer ved projektet:
Via
det tværfaglige samarbejde vil faget latin knytte an til den moderne
sprogundervisning og til elevernes historiske og sproglige bevidsthed på en
mere konkret måde end normalt, og engelskundervisningen vil få et længere
tidsmæssigt perspektiv end sædvanligt. I begge fag er inddragelse af IT i
grammatisk analyse og gloseindlæring et nyt fænomen. For latins vedkommende er
det at betragte som et pionerarbejde at benytte og indhøste erfaringer med et
elektronisk begyndersystem. Det påtænkte netværksbaserede elevsamarbejde vil
kunne udnytte elevressourcerne på en ny og pædagogisk anderledes måde med et
bredere fagligt udbytte som resultat.
Elevresultater:
Det
romerske Britannien er et oplagt emne for tværfagligt samarbejde mellem fagene
engelsk og latin. Et sådant samarbejde vil kunne give eleverne rige sproglige
og kulturhistoriske kompetencer. Eleverne vil via den særlige inddragelse af IT
i undervisningen opøve færdigheder inden for følgende områder:
·
tekstbehandling
·
internet (incl. fagenes
info-guide)
·
brug af konferencesystem
·
brug af det tværsproglige
sætningsanalyseprogram VISL
·
brug af glosetræningsprogrammet
gtPlus
·
brug af andre særlige
elektroniske sprog- og opgaveprogrammer til fx indlæring af latinske bøjninger
via spørgeskemaer med forskellige svartyper.
Alle
IT-mæssige kompetencer kan betragtes som studieforberedende.
Lærerresultater:
·
Gensidigt kendskab til
fagenes indhold og arbejdsmetoder.
·
Inspiration til en
anderledes planlægning af undervisningen både i kraft af den ekstraordinære
inddragelse af IT og det tværfaglige projekt.
·
Erfaring med de pædagogiske
muligheder ved de anvendte IT-mæssige hjælpemidler.
·
Udbyggede personlige
kompetencer inden for IT.
·
Implementering af lærersamarbejde
på tværs af skolerne.
Udadrettede
resultater:
Via
hjemmesider og Skolekom tænkes det undervisningsmateriale, der udarbejdes i
forbindelse med projektet, gjort tilgængeligt for fagenes øvrige lærere,
ligesom IT-erfaringerne vil blive publiceret i de relevante fagblade og på
fagenes hjemmesider på sektornettet.
Konkrete
og målbare mål (milepælsplan):
·
gtPlus: Introduceres i
august og anvendes løbende hele året. Evalueres af både lærere og elever i
henholdsvis december og maj.
·
VISL: Introduceres i
september og anvendes løbende hele året. Evalueres af både lærere og elever
i henholdsvis december og maj.
·
Diverse sprog- og
opgaveprogrammer: Introduceres og anvendes efter behov med efterfølgende
evaluering.
·
Elektronisk
begyndersystem i latin: Anvendes august – november med evaluering efter endt
brug.
·
Konferencesystemet:
Introduceres i august og anvendes løbende hele året. Evalueres af både lærere
og elever i henholdsvis december og maj.
·
Internettet (skolernes
egne hjemmesider for de to fag såvel som nettet generelt): Introduceres til
eleverne i august og anvendes løbende hele året. Lærerne opdaterer egne
fagsider løbende. Internettets anvendelse evalueres af både lærere og elever
i henholdsvis december og maj.
·
Elevsamarbejde på tværs
af skolerne: Introduceres i november og varer til marts med efterfølgende
evaluering.
·
Faglig evaluering:
Foretages løbende i henhold til gældende bekendtgørelse.
Projektleder
og mødeindkalder: EN.
Økonomiansvarlig:
Au.
Kontaktperson
og evalueringskoordinator, gtPlus: Au.
Kontaktperson
og evalueringskoordinator, VISL: KM.
Ansvarshavende
for anvendelse af elektronisk begyndersystem i latin: KM, EN.
Konferencesystem:
Introduktion og brug: Au, KM, EN, BT. Evalueringskoordinator: EN.
Tværskolemæssigt
projektarbejde: Ansvarshavende: Au, KM, EN, BT. Evalueringskoordinator: BT.
Internet:
Introduktion og brug: Au, KM, EN, BT. Evalueringskoordinator: BT.
Udvikling
af sprog- og opgaveprogrammer for latin: KM, EN (incl. evaluering).
Udvikling
af sprog- og opgaveprogrammer for engelsk: Au, BT (incl. evaluering).
Koordinering
af læseplaner og projektopgaver: Au, KM, EN, BT i fællesskab.
Faseoversigt:
a)
Juli – skolestart i begyndelsen af august: Planlægningsfase.
b)
Begyndelsen af august - 1. november: Introduktionsfase.
c)
1. november - december (jul): Sproglig fase.
d)
Januar – marts (påskeferien): Projektfase.
e)
Marts (påskeferien) – juni: Afslutningsfase.
a)
Juli – skolestart i begyndelsen af august: Planlægningsfase.
Lærersamarbejdet
påbegyndes (indledende mødeaktivitet). De deltagende lærere introduceres til
gtPlus og VISL via kontakt til repræsentanter for de to programmer. Fasens
afslutning markeres af udarbejdelsen af en detaljeret årsplan umiddelbart før
skolestart.
Resultater:
IT-mæssig oprustning til de kommende arbejdsopgaver samt tværfaglig konsensus
om projektforløbet.
Ansvarlige:
Au, KM, EN, BT.
b)
Begyndelsen af august - 1. november: Introduktionsfase.
Tværfagligt:
Eleverne introduceres til brugen af både konferencesystem, internet, gtPlus og
VISL. Der arbejdes med gloseindlæring og elementær grammatisk analyse
(introduktion af ordklasser og sætningsled).
Fasen
afsluttes af en tværsproglig test.
Konkrete
resultater:
·
IT-mæssige: Begyndende erfaring med konferencesystem, internet,
gtPlus og VISL.
·
Faglige: Eleverne opøver sikkerhed i bestemmelse af ordklasser og
elementære sætningsled.
·
Pædagogiske: De første pædagogiske erfaringer med gtPlus og
VISL indhøstes. Det tætte tværsproglige samarbejde støtter indlæringen. Der
arbejdes aktivt med integration af konferencesystem og internet i
undervisningen.
Ansvarlige:
Au, KM, EN, BT.
I
latin specifikt arbejdes der fra
skoleårets start med det elektroniske begyndersystem Familia Caecilia
(CD-rom). Arbejdet med Familia Caecilia afsluttes 1. november og
evalueres. Evalueringen (skriftlig) markerer fasens afslutning.
Resultater:
·
IT-mæssige: Eleverne opnår sikkerhed i anvendelse af CD-rom
koblet med opgaver på konferencesystemet, gtPlus og VISL.
·
Faglige: Kendskab til elementær latinsk grammatik, opøvelse af
basisordforråd i latin samt på indholdsplanet kendskab til romersk dagligliv.
·
Pædagogiske: De første erfaringer med et elektronisk
begyndersystem indhøstes og publiceres.
Ansvarlige:
KM, EN.
c)
1. november - december (jul): Sproglig fase.
Emnesamarbejde
om latin i engelsk. Fortsat arbejde med gtPlus og VISL. Introduktion til
elevsamarbejde via netværk. Mindre sproglige opgaver løses på tværs af
skolerne.
Fasens
afslutning markeres ved første skriftlige evaluering af brug af hhv. gtPlus,
VISL, konferencesystem og internet.
Resultater:
·
IT-mæssige: Styrket kompetence indenfor brug af konferencesystem,
internet, gtPlus og VISL.
·
Faglige: Udvidet glosekendskab med focus på sproghistorie. Større
sikkerhed i sætningsanalyse.
·
Pædagogiske: Nye muligheder for tværskolesamarbejde på det
sproglige plan afprøves.
Ansvarlige:
Au, KM, EN, BT.
d)
Januar – marts (påskeferien): Projektfase.
Emnesamarbejde
om Britannia Romana. Elevprojekter udarbejdes via netværk på tværs af
skolerne.
Fasens
afslutning markeres af aflevering af de udarbejdede projektopgaver samt
evaluering af arbejdsprocessen.
Resultater:
·
IT-mæssige: Udbygget erfaring med brug af konferencesystemet både
internt og på tværs af skolerne. Udbygget brug af internet i forbindelse med
projektudarbejdelse.
·
Faglige: Indblik i aspekter af emnet Britannia Romana koblet med
fortsat sprogligt arbejde.
·
Pædagogiske: Erfaringer med mindre projektopgaver udarbejdet via
IT på tværs af skolerne.
Ansvarlige:
Au, KM, EN, BT.
e)
Marts (påskeferien) – juni: Afslutningsfase.
Sproglig
opsamling via gtPlus, VISL og andre sprog- og opgaveprogrammer anvendt i
forbindelse med tekstlæsningen i de to fag.
Fasens
afslutning markeres af en afsluttende evaluering af anvendelsen af gtPlus, VISL,
konferencesystem, internet samt diverse sprog- og opgaveprogrammer før
undervisningens ophør.
Resultater:
·
IT-mæssige: Yderligere sikkerhed i allerede opnåede kompetencer
samt introduktion til særprogrammer.
·
Faglige: Afrunding af årets temaer både indholdsmæssigt og
sprogligt. Styrket sproglig bevidsthed.
·
Pædagogiske: Nye erfaringer med ikke tidligere anvendte sprog- og
opgaveprogrammer som fx quia.
Ansvarlige:
Au, KM, EN, BT.
Som
allerede anført tænkes det undervisningsmateriale, der udarbejdes i
forbindelse med projektet, gjort tilgængeligt for fagenes øvrige lærere via
den fælles server på Amtscentret, Skolekom og skolernes hjemmesider, ligesom
IT-erfaringerne vil blive publiceret i de relevante fagblade og på fagenes
hjemmesider på sektornettet. Formidlingen kan finde sted i foreløbig form i løbet
af projektperioden, men den egentlige evaluering og rapportskrivning finder sted
ved projektets afslutning i maj måned (samlet timeforbrug hertil: 10 timer pr.
deltagende lærer).
Ansvarlige:
Au, KM, EN, BT.
Løn:
70 timer pr. deltagende lærer = 4 x 70 x kr. 225,-: |
kr. 63.000,- |
Udgifter
til underleverandører og konsulenter: Der tænkes her særligt på samarbejde med gtPlus og VISL: |
kr. 10.000,- |
Rejseomkostninger: (Lærerudgifter i forbindelse med møder og opsøgende virksomhed, kr. 8.000,- samt
elevudgifter
i forbindelse med fælles møde i Nørresundby incl. museumsbesøg,
2.500,- forventes afholdt af de deltagende skoler) |
|
Hardware
og software: 2 x licens til gtPlus: 2 klassesæt Familia Caecilia (CD-rom): 60 x kr. 400,-
|
kr.
7.000,-
kr. 24.000,- |
Administration: (Kr.
500,-, forventes afholdt af de involverede skoler) |
|
Øvrige
udgifter fx rapportering og evaluering: 10 timer pr. deltagende lærer = 4 x 10 x kr. 225,-: |
kr. 9.000,- |
Udgifter i alt: | kr. 113.000,- |
Tilbage til
DDN delprojekt latin-engelsk menu
Denne side er sidst redigeret af Elisabeth Nedergaard d. 28.1. 2003