Hensigten
med retorikforløbet er dobbelt: Dels skal eleverne lære om retorikkens
historie og teori under inddragelse
af originale tekster fra antikken på latin, dels skal forløbet sætte eleverne
i stand til at skrive og holde en tale (på dansk). Forløbet skal således både
resultere i en skriftlig og en mundtlig fremstilling, idet den mundtlige
fremstilling er en videreudvikling af den skriftlige fremstilling med særlig vægt
på stemmeføring, kropssprog og troværdighed. Det er planen at den færdigudviklede
tale skal fungere som en skriftlig aflevering i dansk. Forløbet lægger desuden
op til danskopgaven i 1g, da disposition,
argumentation og sproglige variation
er en del af forløbets indlæring.
Forløbet
foregår som et samarbejde mellem dansk (SV) og latin (EN) med inddragelse også
af faget engelsk (BM). Danskfaget bruger 4 lektioner á 95 min., latin bruger 4
lektioner, engelsk ca. 1.
Forløbet
falder i 6 dele:
1.
Præsentation:
Hvad er retorik? – definition og historie. De tre taletyper og talerens fem
opgaver præsenteres via læsning af uddrag af teksten Rhetorica
ad Herennium på latin. De tre appelformer ethos, logos og pathos præsenteres
og anvendes både teoretisk på en tekst (Kennedys tale ”Ich bin ein
Berliner” (1963) i dansk oversættelse) og praktisk i små retoriske øvelser.
2.
Inventio.
Hvordan udvikler vi ideer til en tale? Spørgehjulet introduceres (i dansk).
3.
Dispositio:
Den klassiske disposition gennemgås i latin via videre læsning i Rhetorica
ad Herennium, i dansk som oplæg til det praktiske arbejde med elevernes
taler:
-
Indledning
-
Sagfremstilling
(etos, patos og ”rød tråd”)
-
(Sagsanalysen
= oplæg til argumentation)
-
Argumentation
(belæg og påstand, argumenttyper, induktion og deduktion, fejlargumenter)
-
Afslutning
og konklusion
4.
Elucutio:
Sproglig korrekthed, klarhed og variation. Forskellige typer afveksling præsenteres
(i dansk). I latin læses uddrag af Quintilians Institutio
oratoria med særligt henblik på den ideelle talers sproglige formåen og
opdragelsens forbindelse hertil.
5.
Memoria:
Øvefasen frem mod den mundtlige fremførelse (i dansk).
6.
Pronuntiatio:
Den mundtlige fremførelse i dansk ( kropssprog, mimik, gestik og stemmeføring).
I
engelsk inddrages Kennedytalen på originalsproget, og de latinske gloser til Rhetorica
ad Herennium danner basis for sproglige, etymologiske iagttagelser, der
gerne skulle fremme forståelsen for sammenhængen mellem sprogene i Europa og særligt
mellem engelsk og latin.
Tilbage til
Denne side er senest opdateret d. 16.3. 2003 af Elisabeth Nedergaard