Retorikforløb i 1g (1a 2002/03)

 

Hensigten med retorikforløbet er dobbelt: Dels skal eleverne lære om retorikkens historie og teori  under inddragelse af originale tekster fra antikken på latin, dels skal forløbet sætte eleverne i stand til at skrive og holde en tale (på dansk). Forløbet skal således både resultere i en skriftlig og en mundtlig fremstilling, idet den mundtlige fremstilling er en videreudvikling af den skriftlige fremstilling med særlig vægt på stemmeføring, kropssprog og troværdighed. Det er planen at den færdigudviklede tale skal fungere som en skriftlig aflevering i dansk. Forløbet lægger desuden op til danskopgaven i 1g, da disposition, argumentation og sproglige variation er en del af forløbets indlæring.

 

Forløbet foregår som et samarbejde mellem dansk (SV) og latin (EN) med inddragelse også af faget engelsk (BM). Danskfaget bruger 4 lektioner á 95 min., latin bruger 4 lektioner, engelsk ca. 1.

 

Forløbet falder i 6 dele:

1.      Præsentation: Hvad er retorik? – definition og historie. De tre taletyper og talerens fem opgaver præsenteres via læsning af uddrag af teksten Rhetorica ad Herennium på latin. De tre appelformer ethos, logos og pathos præsenteres og anvendes både teoretisk på en tekst (Kennedys tale ”Ich bin ein Berliner” (1963) i dansk oversættelse) og praktisk i små retoriske øvelser.

2.    Inventio. Hvordan udvikler vi ideer til en tale? Spørgehjulet introduceres (i dansk).

3. Dispositio: Den klassiske disposition gennemgås i latin via videre læsning i Rhetorica ad Herennium, i dansk som oplæg til det praktiske arbejde med elevernes taler:

-         Indledning

-         Sagfremstilling (etos, patos og ”rød tråd”)

-         (Sagsanalysen = oplæg til argumentation)

-         Argumentation (belæg og påstand, argumenttyper, induktion og deduktion, fejlargumenter)

-         Afslutning og konklusion

4.      Elucutio: Sproglig korrekthed, klarhed og variation. Forskellige typer afveksling præsenteres (i dansk). I latin læses uddrag af Quintilians Institutio oratoria med særligt henblik på den ideelle talers sproglige formåen og opdragelsens forbindelse hertil.

5.      Memoria: Øvefasen frem mod den mundtlige fremførelse (i dansk).

6.      Pronuntiatio: Den mundtlige fremførelse i dansk ( kropssprog, mimik, gestik og stemmeføring).

 

I engelsk inddrages Kennedytalen på originalsproget, og de latinske gloser til Rhetorica ad Herennium danner basis for sproglige, etymologiske iagttagelser, der gerne skulle fremme forståelsen for sammenhængen mellem sprogene i Europa og særligt mellem engelsk og latin.

 

 

Tilbage til

Retorikforløb i 1g - menu

Latin

 

Denne side er senest opdateret d. 16.3. 2003 af Elisabeth Nedergaard