REPETITIONSØVELSE I LATIN, 1.b 31.10. 2001.

 

 

I. 10 spørgsmål om ordklasser:

 

1.     Hvad er den latinske betegnelse for et navneord?

 

2.     Giv et eksempel på et latinsk navneord:

 

3.     Hvad er den latinske betegnelse for et tillægsord?

 

4.     Giv et eksempel på et latinsk tillægsord:

 

5.     Hvad er den latinske betegnelse for et udsagnsord?

 

6.     Giv et eksempel på et latinsk udsagnsord:

 

7.     Hvad er et adverbium?

 

8.     Hvad er en præposition?

 

9.     Hvad er et proprium?

 

10. Hvad er et pronomen?

 

 

 

II. 9 spørgsmål om sætningsled:

 

1.     Hvad er den latinske betegnelse for et udsagnsled?

 

2.     Hvad er den latinske betegnelse for et grundled?

 

3.     Hvad er den latinske betegnelse for et omsagnsled til grundled?

 

4.     Hvad er den latinske betegnelse for et genstandsled?

 

5.     Hvad er den latinske betegnelse for et hensynsled?

 

6.     Hvad kaldes en præpositionsforbindelse på dansk?

 

7.     Hvilket overordnet led fungerer præpositionsforbindelser ofte som?

 

8.     Hvad er den latinske betegnelse for et bindeled/bindeordsled?

 

9.     Hvilke verber ud over ”at være” og ”at blive” udløser omsagnsled til grundled?

a:

b:

c:

d:

 

 

 

III. Analyser følgende 5 sætninger:

 

1.     Iulia in perstylio sedet (= Julia sidder i søjlegården).

 

 

 

2.     Terentius domum Iuliae visitat (= Terentius besøger Julias hus).

 

 

 

3.     Terentius dona Iuliae et liberis fert (= Terentius bringer Julia og børnene gaver).

 

 

 

4.     Terentius bonus amicus est (= Terentius er en god ven).

 

 

 

5.     Iulia Terentium bonum amicum vocat (= Julia kalder Terentius en god ven).

 

 

 

 

IV. 9 spørgsmål til kasus og sætningsled:

 

1.     Hvor mange kasus er der på latin?

 

2.     Hvad bruges vokativ til?

 

3.     Hvilket/hvilke led har endelse i nominativ?

 

 

4.     Hvilket/hvilke led har endelse i akkusativ?

 

 

5.     Hvilket/hvilke led har endelse i dativ?

 

 

6.     Hvad bruges genitiv til?

 

7.     Hvilket/hvilke led har endelse i ablativ?

 

 

8.     Hvilken kasus har en særlig endelse på dansk?

 

 

9.     Hvilken kasus bruges som substantivernes grundform (= ordbogsform)?

 

 

 

Va: 5 spørgsmål til 1. deklination:

 

1.     Ordet vita (= ”et liv”) går efter 1. deklination. Hvilket køn er det?

 

2.     Hvad hedder det i akkusativ singularis?

 

3.     Hvad hedder det i genitiv singularis?

 

4.     Hvad hedder det i nominativ pluralis?

 

5.     Hvad hedder det i dativ pluralis?

 

Vb: 5 spørgsmål til 2. deklination:

 

1.     Ordet servus (= ”en slave”) går efter 2. deklination. Hvilket køn er det?

 

2.     Hvad hedder ordet servus i akkusativ singularis?

 

3.     Hvad hedder ordet servus i genitiv singularis?

 

4.     Hvad hedder ordet servus i nominativ pluralis?

 

5.     Hvad hedder ”slavernes” på latin?

 

 

 

Vc: 5 spørgsmål til 2. deklination, neutrum:

 

1.     Ordet templum er neutrum nominativ singularis efter 2. deklination. Hvad hedder det i vokativ?

 

2.     Hvad hedder ordet templum i dativ singularis?

 

3.     Hvad hedder ordet templum i ablativ singularis?

 

4.     Hvad hedder ordet templum i akkusativ pluralis?

 

5.     Hvad hedder ordet templum i genitiv pluralis?

 

 

VI: 5 spørgsmål til verbernes bøjning:

 

1.     Hvad hedder verbet sum i 1. person pluralis (=”vi er”)?

 

2.     Hvad hedder verbet sum i 3. person singularis (=”han/hun/den/det er”)?

 

3.     Hvad hedder verbet sum i 2. person pluralis (=”I er”)?

 

4.     Hvad hedder verbet sum i 3. person pluralis (=”de er”)?

 

5.     Hvad er verbernes almindelige personendelser (alle personer, alle tal)?

 

 

Tilbage til

DDN delprojekt latin-engelsk evaluering

DDN delprojekt latin-engelsk menu

Nørresundby Gymnasium/Latin

 

Denne side er sidst redigeret af Elisabeth Nedergaard d. 28.1. 2003